Wednesday, 2 December 2015

KEK SLICE PANDAN GULA MELAKA




Assalamualaikum


Kek Pandan Gula Melaka ni saya buat hari Jumaat lepas... sekali buat kek birthday orang oder, saya pun buat la kek Pandan Gula Melaka ni sekali... alkisahnya untuk Kelas Kek yang akan datang, saya ada masukkan sekali Kek Slice Pandan Gula Melaka... ada la perubahan sikit dari kelas-kelas sebelumnya...  lagi satu saya ajar sekali buat Victoria Sandwich Cupcake..




Memang sedap sangat Kek Pandan Gula Melaka ni... terasa aroma pandan dan lemak santan dalam kek dan krim... krimnya adalah Swiss Meringue Buttercream...






Ramai yang takut nak cuba buat Swiss Meringue Buttercream ni...takut cair atau cepat cair kalau tak dipukul dengan betul... lepas dah berguru dengan 2 orang Bakers, baru la saya pun berani nak mencuba buat krim ni... 



Untuk krim deko bahagian atas kek, saya cuma guna fresh cream yang dicampur sedikit dengan air gula melaka...sebabnya dah kehabisan Swiss Meringue Buttercream tu pastu saya malas nak buat lagi...he he he... tapi sedap jugak oooooooohhhhh....




Memang lebih cantuk kalau takyah lepa krim bahagian tepi saya suka pulak lepa kesemuanya...




Dah siap paipkan krim, saya titiskan air gula melaka... titis sikit je sebab memang kek ni dah manis kebabom... cikgu saya pun pesan suruh letak 2 titis aje..hikhik...





Bila dah siap potong-potong ni saya pun pek nak bagi jiran-jiran dan kawan-kawan rasa... terus ada yang nak oder...



Nanti nak buat versi cupcake pulak... kena banyak buat experimen sebelum kelas kek saya bermula Januari tahun depan... 



Jumpa lagi, inshaaAllah :)



Wassalam